تبلیغات
هفت شهر عشق - حقوق بشر اسلامی

هر انسانی آفریده اندیشه های روزانه خویش است. اگر انسان میخواهد دگرگونی در زندگیش روی دهد، باید از دل و جان آغاز کند

درباره ما
دوستان
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
خبر خوان

دریافت کد سیستم خبر خوان
***
 ***
امكانات جانبی
 

اعلامیه‌ اسلامی‌ حقوق‌ بشر


(مصوب‌ 14 محرم‌ 1411 قمری‌ مطابق‌ با 15 مرداد 1369 شمسی‌)

اجلاس‌ وزرای‌ امور خارجه‌ سازمان‌ كنفرانس‌ اسلامی‌ در قاهره‌(26)



"یا ایها الناس‌ انا خلقناكم‌ من‌ ذكر و انثی‌ و جعلناكم‌ شعوبا و قبائل‌ لتعارفوا ان‌ اكرمكم‌ عندالله‌ اتقاكم‌" (قرآن‌ كریم‌)

دولت های‌ عضو سازمان‌ كنفرانس‌ اسلامی‌با ایمان‌ به‌ الله‌ پروردگار جهانیان‌ و آفریدگار كائنات‌ و بخشنده‌ نعمتها، خداوندی‌ كه‌ انسان‌ را به‌ بهترین‌ وجه‌ آفرید و به‌ او حیثیت‌ داده‌ و وی‌ را خلیفه‌ خود در زمین‌ گرداند، خداوندی‌ كه‌ آبادانی‌ و اصلاح‌ زمین‌ را بر عهده‌ بشر گذارده‌ و امانت‌ تكالیف‌ الهی‌ را بر گردن‌ او نهاده‌ و آنچه‌ در آسمانها و زمین‌ است‌ همگی‌ را تحت‌ تصرف‌ وی‌ قرار داد و با تصدیق‌ رسالت‌ محمد (ص‌) كه‌ خداوند ایشان‌ را به‌ هدایت‌ و آئین‌ راستین‌ فرستاده‌ و وی‌ را رحمتی‌ برای‌ جهانیان‌، و آزادگری‌ برای‌ بردگان‌ و شكننده‌ای‌ برای‌ طاغوت‌ها و مستكبران‌ گردانیده‌ است‌، پیامبری‌ كه‌ برابری‌ را میان‌ همه‌ بشریت‌ اعلام‌ نموده‌ و هیچ‌ اولویتی‌ برای‌ كسی‌ بر دیگری‌ جز در تقوی‌ قائل‌ نشده‌، و فاصله‌ و اكراه‌ را از میان‌ مردم‌ برچید، مردمی‌كه‌ خداوند آنانرا از روح‌ واحد آفریده‌ است‌.

و با در نظر گرفتن‌ عقیده‌ توحید ناب‌ كه‌ ساختار اسلام‌ بر پایه‌ آن‌ استوار شده‌ است‌، عقیده‌ای‌ كه‌ بشریت‌ را فراخواند تا جز خدا كسی‌ را پرستش‌ نكرده‌ و شریكی‌ برای‌ او قائل‌ نشوند و احدی‌ را بعنوان‌ خدا به‌ جای‌ الله‌ نگیرند، عقیده‌ای‌ كه‌ پایه‌ راستین‌ آزادی‌ مسئولانه‌ بشریت‌ و حیثیت‌ آنان‌ را پی‌ریزی‌ كرده‌ و رهائی‌ انسان‌ از بردگی‌ را اعلان‌ نموده‌ است‌.

و از برای‌ تحقق‌، آن‌ چیزهایی‌ كه‌ در شریعت‌ جاودان‌ اسلامی‌ آمده‌ است‌ از جمله‌ پاسداری‌ از دین‌ و جان‌ و خرد و ناموس‌ و مال‌ و نسل‌، و دیگر امتیازات‌ چون‌ جامعیت‌ و میانه‌روی‌ در كلیه‌ مواضع‌ و احكام‌، این‌ شریعت‌ معنویات‌ و ماده‌ را با هم‌ آمیخت‌ و عقل‌ و قلب‌ را هماهنگ‌ ساخت‌ و میان‌ حقوق‌ و وظائف‌ موازنه‌ بوجود آورد و بین‌ حرمت‌ فرد و مصلحت‌ عمومی‌ تلفیقاتی‌ بوجود آورد و معیارهای‌ قسط‌ را میان‌ طرفهای‌ ذیربط‌ برقرار كرد تا این‌ كه‌ نه‌ طغیانی‌ باشد و نه‌ زیانی‌.

ضمن‌ تأكید بر نقش‌ تمدنی‌ و تاریخی‌ امت‌ اسلامی‌ كه‌ خداوند آنرا بهترین‌ امت‌ برگزید تا این‌ امت‌ یك‌ تمدن‌ جهانی‌ همگون‌ را به‌ بشریت‌ تقدیم‌ نماید، تمدنی‌ كه‌ می‌تواند دنیا را به‌ آخرت‌ ربط‌ داده‌ و علم‌ و ایمان‌ را بهم‌ بپیوندد. لذا از چنین‌ امتی‌ امروزه‌ می‌رود كه‌ به‌ هدایت‌ بشریت‌ گمراه‌ در امواج‌ و مسلك‌هایی‌ كه‌ در حال‌ رقابت‌ متضاد هستند اقدام‌ نموده‌ و راه‌حلهایی‌ برای‌ مشكلات‌ مزمن‌ تمدن‌ مادی‌ ارائه‌ دهد.

و به‌ جهت‌ ایفای‌ سهم‌ خود در تلاشهای‌ بشری‌ كه‌ مربوط‌ به‌ حقوق‌ بشر است‌ ـ حقوقی‌ ـ كه‌ هدفش‌ حمایت‌ بشر در مقابل‌ بهره‌كشی‌ و ظلم‌ بوده‌ و تأكید بر آزادی‌ و حقوق‌ او در حیات‌ شرافتمندانه‌ای‌ دارد كه‌ با شریعت‌ اسلامی‌ هماهنگ‌ است‌.

با اعتقاد به‌ این‌ كه‌ بشریتی‌ كه‌ به‌ بالاترین‌ درجات‌ علم‌ مادی‌ رسیده‌ است‌، پیوسته‌ و در هر زمان‌ نیازمند تكیه‌ گاهی‌ ایمانی‌ جهت‌ پاسداری‌ از تمدن‌ خود و عامل‌ حمایت‌ كننده‌ از حقوق‌ خویش‌ می‌باشد.

و با ایمان‌ به‌ این‌ كه‌ حقوق‌ اساسی‌ و آزادیهای‌ عمومی‌ در اسلام‌ جزئی‌ از دین‌ مسلمین‌ است‌، پس‌ هیچ‌ احدی‌ به‌ طور اصولی‌ حق‌ متوقف‌ كردن‌ كلی‌ یا جزئی‌ یا زیرپا نهادن‌ یا چشم‌پوشی‌ كردن‌ از احكام‌ الهی‌، تكلیفی‌ كه‌ خداوند از راه‌ كتابهای‌ خود نازل‌ نموده‌ و خاتم‌ پیامبرانش‌ را فرستاده‌ و به‌ وسیله‌ او پایان‌ و اختتامی‌ برای‌ رسالت‌ آسمانی‌ بعمل‌ آورده‌ است‌، ندارد. بنابراین‌ مراعات‌ آنها، عبادت‌ است‌ و كوتاهی‌ از آنها یا تجاوز بر آنها منكر است‌ و هر انسانی‌ بطور منفرد، مسئول‌ پاسداری‌ و اجرای‌ آن‌ است‌ و امت‌ بگونه‌ای‌ هماهنگ‌ در تضمین‌ (مشترك‌) در قبال‌ آن‌، مسئولیت‌ دارد. بدین‌ جهت‌، دولتهای‌ عضو سازمان‌ كنفرانس‌ اسلامی‌ بر این‌ اساس‌، مواد زیر را اعلام‌ می‌نمایند.

ماده‌ 1

الف‌) بشر بطور كلی‌ یك‌ خانواده‌ می‌باشند كه‌ بندگی‌ نسبت‌ به‌ خداوند و فرزندی‌ نسبت‌ به‌ آدم‌ آنها را گردآورده‌ و همه‌ مردم‌ در اصل‌ شرافت‌ انسانی‌ و تكلیف‌ و مسئولیت‌ برابرند بدون‌ هرگونه‌ تبعیضی‌ از لحاظ‌ نژاد، یا رنگ‌ یا جنس‌ یا اعتقاد دینی‌ یا وابستگی‌ سیاسی‌ یا وضع‌ اجتماعی‌ و غیره‌.

ضمناً عقیده‌ صحیح‌، تنها تضمین‌ برای‌ رشد این‌ شرافت‌ از راه‌ تكامل‌ انسان‌ می‌باشد.

ب‌) همه‌ مخلوقات‌ به‌ منزله‌ عائله‌ خداوندی‌ هستند و محبوبترین‌ آنان‌ نزد خدا سودمندترین‌ آنان‌ به‌ همنوع‌ خود است‌. و هیچ‌ احدی‌ بر دیگری‌ برتری‌ ندارد مگر در تقوی‌ و كار نیكو.

بقیه مطلب در ادامه مطلب

اعلامیه‌ اسلامی‌ حقوق‌ بشر



(مصوب‌ 14 محرم‌ 1411 قمری‌ مطابق‌ با 15 مرداد 1369 شمسی‌)

اجلاس‌ وزرای‌ امور خارجه‌ سازمان‌ كنفرانس‌ اسلامی‌ در قاهره‌(26)



"یا ایها الناس‌ انا خلقناكم‌ من‌ ذكر و انثی‌ و جعلناكم‌ شعوبا و قبائل‌ لتعارفوا ان‌ اكرمكم‌ عندالله‌ اتقاكم‌" (قرآن‌ كریم‌)

دولت های‌ عضو سازمان‌ كنفرانس‌ اسلامی‌با ایمان‌ به‌ الله‌ پروردگار جهانیان‌ و آفریدگار كائنات‌ و بخشنده‌ نعمتها، خداوندی‌ كه‌ انسان‌ را به‌ بهترین‌ وجه‌ آفرید و به‌ او حیثیت‌ داده‌ و وی‌ را خلیفه‌ خود در زمین‌ گرداند، خداوندی‌ كه‌ آبادانی‌ و اصلاح‌ زمین‌ را بر عهده‌ بشر گذارده‌ و امانت‌ تكالیف‌ الهی‌ را بر گردن‌ او نهاده‌ و آنچه‌ در آسمانها و زمین‌ است‌ همگی‌ را تحت‌ تصرف‌ وی‌ قرار داد و با تصدیق‌ رسالت‌ محمد (ص‌) كه‌ خداوند ایشان‌ را به‌ هدایت‌ و آئین‌ راستین‌ فرستاده‌ و وی‌ را رحمتی‌ برای‌ جهانیان‌، و آزادگری‌ برای‌ بردگان‌ و شكننده‌ای‌ برای‌ طاغوت‌ها و مستكبران‌ گردانیده‌ است‌، پیامبری‌ كه‌ برابری‌ را میان‌ همه‌ بشریت‌ اعلام‌ نموده‌ و هیچ‌ اولویتی‌ برای‌ كسی‌ بر دیگری‌ جز در تقوی‌ قائل‌ نشده‌، و فاصله‌ و اكراه‌ را از میان‌ مردم‌ برچید، مردمی‌كه‌ خداوند آنانرا از روح‌ واحد آفریده‌ است‌.

و با در نظر گرفتن‌ عقیده‌ توحید ناب‌ كه‌ ساختار اسلام‌ بر پایه‌ آن‌ استوار شده‌ است‌، عقیده‌ای‌ كه‌ بشریت‌ را فراخواند تا جز خدا كسی‌ را پرستش‌ نكرده‌ و شریكی‌ برای‌ او قائل‌ نشوند و احدی‌ را بعنوان‌ خدا به‌ جای‌ الله‌ نگیرند، عقیده‌ای‌ كه‌ پایه‌ راستین‌ آزادی‌ مسئولانه‌ بشریت‌ و حیثیت‌ آنان‌ را پی‌ریزی‌ كرده‌ و رهائی‌ انسان‌ از بردگی‌ را اعلان‌ نموده‌ است‌.

و از برای‌ تحقق‌، آن‌ چیزهایی‌ كه‌ در شریعت‌ جاودان‌ اسلامی‌ آمده‌ است‌ از جمله‌ پاسداری‌ از دین‌ و جان‌ و خرد و ناموس‌ و مال‌ و نسل‌، و دیگر امتیازات‌ چون‌ جامعیت‌ و میانه‌روی‌ در كلیه‌ مواضع‌ و احكام‌، این‌ شریعت‌ معنویات‌ و ماده‌ را با هم‌ آمیخت‌ و عقل‌ و قلب‌ را هماهنگ‌ ساخت‌ و میان‌ حقوق‌ و وظائف‌ موازنه‌ بوجود آورد و بین‌ حرمت‌ فرد و مصلحت‌ عمومی‌ تلفیقاتی‌ بوجود آورد و معیارهای‌ قسط‌ را میان‌ طرفهای‌ ذیربط‌ برقرار كرد تا این‌ كه‌ نه‌ طغیانی‌ باشد و نه‌ زیانی‌.

ضمن‌ تأكید بر نقش‌ تمدنی‌ و تاریخی‌ امت‌ اسلامی‌ كه‌ خداوند آنرا بهترین‌ امت‌ برگزید تا این‌ امت‌ یك‌ تمدن‌ جهانی‌ همگون‌ را به‌ بشریت‌ تقدیم‌ نماید، تمدنی‌ كه‌ می‌تواند دنیا را به‌ آخرت‌ ربط‌ داده‌ و علم‌ و ایمان‌ را بهم‌ بپیوندد. لذا از چنین‌ امتی‌ امروزه‌ می‌رود كه‌ به‌ هدایت‌ بشریت‌ گمراه‌ در امواج‌ و مسلك‌هایی‌ كه‌ در حال‌ رقابت‌ متضاد هستند اقدام‌ نموده‌ و راه‌حلهایی‌ برای‌ مشكلات‌ مزمن‌ تمدن‌ مادی‌ ارائه‌ دهد.

و به‌ جهت‌ ایفای‌ سهم‌ خود در تلاشهای‌ بشری‌ كه‌ مربوط‌ به‌ حقوق‌ بشر است‌ ـ حقوقی‌ ـ كه‌ هدفش‌ حمایت‌ بشر در مقابل‌ بهره‌كشی‌ و ظلم‌ بوده‌ و تأكید بر آزادی‌ و حقوق‌ او در حیات‌ شرافتمندانه‌ای‌ دارد كه‌ با شریعت‌ اسلامی‌ هماهنگ‌ است‌.

با اعتقاد به‌ این‌ كه‌ بشریتی‌ كه‌ به‌ بالاترین‌ درجات‌ علم‌ مادی‌ رسیده‌ است‌، پیوسته‌ و در هر زمان‌ نیازمند تكیه‌ گاهی‌ ایمانی‌ جهت‌ پاسداری‌ از تمدن‌ خود و عامل‌ حمایت‌ كننده‌ از حقوق‌ خویش‌ می‌باشد.

و با ایمان‌ به‌ این‌ كه‌ حقوق‌ اساسی‌ و آزادیهای‌ عمومی‌ در اسلام‌ جزئی‌ از دین‌ مسلمین‌ است‌، پس‌ هیچ‌ احدی‌ به‌ طور اصولی‌ حق‌ متوقف‌ كردن‌ كلی‌ یا جزئی‌ یا زیرپا نهادن‌ یا چشم‌پوشی‌ كردن‌ از احكام‌ الهی‌، تكلیفی‌ كه‌ خداوند از راه‌ كتابهای‌ خود نازل‌ نموده‌ و خاتم‌ پیامبرانش‌ را فرستاده‌ و به‌ وسیله‌ او پایان‌ و اختتامی‌ برای‌ رسالت‌ آسمانی‌ بعمل‌ آورده‌ است‌، ندارد. بنابراین‌ مراعات‌ آنها، عبادت‌ است‌ و كوتاهی‌ از آنها یا تجاوز بر آنها منكر است‌ و هر انسانی‌ بطور منفرد، مسئول‌ پاسداری‌ و اجرای‌ آن‌ است‌ و امت‌ بگونه‌ای‌ هماهنگ‌ در تضمین‌ (مشترك‌) در قبال‌ آن‌، مسئولیت‌ دارد. بدین‌ جهت‌، دولتهای‌ عضو سازمان‌ كنفرانس‌ اسلامی‌ بر این‌ اساس‌، مواد زیر را اعلام‌ می‌نمایند.

ماده‌ 1

الف‌) بشر بطور كلی‌ یك‌ خانواده‌ می‌باشند كه‌ بندگی‌ نسبت‌ به‌ خداوند و فرزندی‌ نسبت‌ به‌ آدم‌ آنها را گردآورده‌ و همه‌ مردم‌ در اصل‌ شرافت‌ انسانی‌ و تكلیف‌ و مسئولیت‌ برابرند بدون‌ هرگونه‌ تبعیضی‌ از لحاظ‌ نژاد، یا رنگ‌ یا جنس‌ یا اعتقاد دینی‌ یا وابستگی‌ سیاسی‌ یا وضع‌ اجتماعی‌ و غیره‌.

ضمناً عقیده‌ صحیح‌، تنها تضمین‌ برای‌ رشد این‌ شرافت‌ از راه‌ تكامل‌ انسان‌ می‌باشد.

ب‌) همه‌ مخلوقات‌ به‌ منزله‌ عائله‌ خداوندی‌ هستند و محبوبترین‌ آنان‌ نزد خدا سودمندترین‌ آنان‌ به‌ همنوع‌ خود است‌. و هیچ‌ احدی‌ بر دیگری‌ برتری‌ ندارد مگر در تقوی‌ و كار نیكو.

ماده‌ 2

الف‌) زندگی‌ موهبتی‌ است‌ الهی‌ و حقی‌ است‌ كه‌ برای‌ هر انسانی‌ تضمین‌ شده‌ است‌، و بر همه‌ افراد و جوامع‌ و حكومتها واجب‌ است‌ كه‌ از این‌ حق‌ حمایت‌ نموده‌ و در مقابل‌ هر تجاوزی‌ علیه‌ آن‌ ایستادگی‌ كنند و جایز نیست‌ كشتن‌ هیچ‌ كس‌ بدون‌ مجوز شرعی‌.

ب‌) استفاده‌ از وسیله‌ای‌ كه‌ منجر به‌ از بین‌ بردن‌ سرچشمه‌ بشریت‌ بطور كلی‌ یا جزئی‌ گردد، ممنوع‌ است‌.

ج‌) پاسداری‌ از ادامه‌ زندگی‌ بشریت‌ تا هر جائیكه‌ خداوند مشیت‌ نماید، وظیفه‌ شرعی‌ می‌باشد.

د) حرمت‌ جنازه‌ انسان‌ باید حفظ‌ شود و بی‌احترامی‌ به‌ آن‌ جایز نیست‌ كمااین‌ كه‌ جایز نیست‌ لمس‌ كردن‌ آن‌ مگر با مجوز شرعی‌. و بر دولت‌ است‌ حمایت‌ از این‌ امر.

ماده‌ 3

الف‌) در صورت‌ به‌ كارگیری‌ زور یا كشمكش‌های‌ مسلحانه‌ نباید آنانی‌ را كه‌ در آن‌ مشاركتی‌ نداشته‌اند همچون‌ پیرمردان‌ و زنان‌ و كودكان‌، را كشت‌ و هر مجروح‌ و بیماری‌ حق‌ مداوا،و اسرا حق‌ خوراك‌ و پناهگاه‌ و لباس‌ دارند. و مثله‌ كردن‌ مقتولین‌ ممنوع‌ است‌ و باید اسرا را مبادله‌ و فیمابین‌ خانواده‌هائی‌ كه‌ اوضاع‌ جنگ‌ باعث‌ جدائی‌ آنان‌ شده‌ است‌، دیدارهائی‌ بعمل‌ آید.

ب‌) قطع‌ درختان‌ یا از بین‌ بردن‌ زراعت‌ و دامها یا تخریب‌ ساختمان‌ها و مؤسسات‌ كشوری‌ دشمن‌ به‌ وسیله‌ بمباران‌ یا موشك‌باران‌ وغیره‌، جایز نمی‌باشد.

ماده‌ 4

هر انسانی‌ حرمتی‌ دارد و می‌تواند از آوازه‌ خود در زندگی‌ یا پس‌ از مرگ‌ پاسداری‌ نماید و دولت‌ و جامعه‌ موظف‌ است‌ كه‌ از پیكر و مدفن‌ او پاسداری‌ كند.

ماده‌ 5

الف‌) خانواده‌، پایه‌ ساختار جامعه‌ است‌ و زناشوئی‌ اساس‌ ایجاد آن‌ می‌باشد، بنابراین‌ مردان‌ و زنان‌ حق‌ ازدواج‌ دارند و هیچ‌ قید و بندی‌ كه‌ بر پایه‌ نژاد یا رنگ‌ یا قومیت‌ باشد، نمی‌تواند از این‌ حق‌ آنان‌، جلوگیری‌ كند.

ب‌) جامعه‌ و دولت‌ موظف‌ است‌ موانع‌ را از فراراه‌ ازدواج‌ برداشته‌ و راه‌های‌ آنرا آسان‌ و از خانواده‌ حمایت‌ بعمل‌ آورد.

ماده‌ 6

الف‌) در حیثیت‌ انسان‌، زن‌ با مرد برابر است‌ و به‌ همان‌ اندازه‌ كه‌ زن‌ وظایفی‌ دارد از حقوق‌ نیز برخودار است‌ و دارای‌ شخصیت‌ مدنی‌ و ذمه‌ مالی‌ مستقل‌ و حق‌ حفظ‌ نام‌ و نسبت‌ خویش‌ است‌.

ب‌) بار نفقه‌ خانواده‌ و مسئولیت‌ نگهداری‌ آن‌، از وظایف‌ مرد می‌باشد.

ماده‌ 7

الف‌) هر كودكی‌ از زمان‌ تولد، حقی‌ برگردن‌ والدین‌ خویش‌ و جامعه‌ و دولت‌ در محافظت‌ دوران‌ طفولیت‌ و تربیت‌ نمودن‌ و تأمین‌ مادی‌ و بهداشتی‌ و ادبی‌ دارد. در ضمن‌ باید از جنین‌ و مادر نگهداری‌ شود و مراقبت‌های‌ ویژه‌ نسبت‌ به‌ آنها مبذول‌ شود.

ب‌) پدران‌ و كسانی‌ كه‌ از نظر قانون‌ شرع‌ به‌ منزله‌ پدرانند، حق‌ انتخاب‌ نوع‌ تربیتی‌ را كه‌ برای‌ فرزندان‌ خود می‌خواهند با مراعات‌ منافع‌ و آینده‌ آنان‌ در پرتو ارزش‌های‌ اخلاقی‌ و احكام‌ شرعی‌ دارند.

ج‌) بر طبق‌ احكام‌ شرع‌ فرزندان‌ نسبت‌ به‌ والدین‌ خود و اقوام‌ نسبت‌ به‌ اقوام‌ خود حقوقی‌ برگردن‌ دارند.

ماده‌ 8

هر انسانی‌ از لحاظ‌ الزام‌ و التزام‌ از یك‌ شخصیت‌ شرعی‌ برخوردار است‌ و اگر این‌ شخصیت‌ از بین‌ رفت‌ یا مخدوش‌ گردید، قیم‌ جای‌ او را می‌گیرد.

ماده‌ 9

الف‌) طلب‌ علم‌ یك‌ فریضه‌ است‌ و آموزش‌ یك‌ امر واجب‌ است‌ بر جامعه‌ و دولت‌، و بر دولت‌ لازم‌ است‌ كه‌ راهها و وسائل‌ آن‌ را فراهم‌ نموده‌ و متنوع‌ بودن‌ آنرا بگونه‌ای‌ كه‌ مصلحت‌ جامعه‌ را برآورد، تأمین‌ نماید و به‌ انسان‌ فرصت‌ دهد كه‌ نسبت‌ به‌ دین‌ اسلام‌ و حقایق‌ هستی‌ معرفت‌ حاصل‌ كند و آنرا برای‌ خیر بشریت‌ به‌ كار گیرد.

ب‌) حق‌ هر انسانی‌ است‌ كه‌ مؤسسات‌ تربیتی‌ و توجیهی‌ مختلف‌ از خانواده‌ و مدرسه‌ و دانشگاه‌ گرفته‌ تا دستگاه‌های‌ تبلیغاتی‌ و غیره‌ كه‌ كوشش‌ در جهت‌ پرورش‌ دینی‌ و دنیوی‌ انسان‌ می‌نماید، برای‌ تربیت‌ كامل‌ و متوازن‌ او تلاش‌ كنند و شخصیتش‌ را پرورش‌ دهند بگونه‌ای‌ كه‌ ایمانش‌ به‌ خدا و احترامش‌ به‌ حقوق‌ و وظایف‌ و حمایت‌ از آن‌ فراهم‌ شود.

ماده‌ 10

اسلام‌ دین‌ فطرت‌ است‌، و به‌ كار گرفتن‌ هر گونه‌ اكراه‌ نسبت‌ به‌ انسان‌ یا بهره‌برداری‌ از فقر یا جهل‌ انسان‌ جهت‌ تغییر این‌ دین‌ به‌ دینی‌ دیگر یا به‌ الحاد، جایز نمی‌باشد.

ماده‌ 11

الف‌) انسان‌ آزاده‌ متولد می‌شود و احدی‌ حق‌ به‌ بردگی‌ كشیدن‌ یا ذلیل‌ كردن‌ یا مقهور كردن‌ یا بهره‌كشیدن‌ یا به‌ بندگی‌ كشیدن‌ او را ندارد، مگر خدای‌ تعالی‌.

ب‌) استعمار به‌ انواع‌ گوناگونش‌ و به‌ اعتبار این‌ كه‌ بدترین‌ نوع‌ بردگی‌ است‌، شدیداً تحریم‌ می‌شود و ملتهایی‌ كه‌ از ان‌ رنج‌ می‌كشند حق‌ دارند از آن‌ رهائی‌ یافته‌ و سرنوشت‌ خویش‌ را تعیین‌ كنند. همه‌ دول‌ و ملل‌ نیز موظف‌اند از این‌ گروه‌ در مبارزه‌ علیه‌ نابودی‌ هر نوع‌ استعمار و اشغال‌ یاری‌ نمایند. همه‌ ملتها نیز حق‌ حفظ‌ شخصیت‌ مستقل‌ و سلطه‌ خود بر منابع‌ و ثروتهای‌ طبیعی‌ را دارند.

ماده‌ 12

هرانسانی‌ برطبق‌ شریعت‌ حق‌ انتقال‌ و انتخاب‌ مكان‌ برای‌ اقامت‌ در داخل‌ یا خارج‌ كشورش‌ را دارد و در صورت‌ تحت‌ ظلم‌ قرار گرفتن‌ می‌تواند به‌ كشور دیگری‌ پناهنده‌ شود. و بر آن‌ كشور پناهنده‌ واجب‌ است‌ كه‌ با او مداراكند تا این‌ كه‌ پناهگاهی‌ برایش‌ فراهم‌ شود. با این‌ شرط‌ كه‌ علت‌ پناهندگی‌ بخاطرارتكاب‌ جرم‌ طبق‌ نظر شرع‌ نباشد.

ماده‌ 13

كار، حقی‌ است‌ كه‌ باید دولت‌ وجامعه‌ برای‌ هركسی‌ كه‌ قادر به‌ انجام‌ ان‌ است‌ تضمین‌ كند.و هر انسانی‌ آزادی‌انتخاب‌ كار شایسته‌ را داردبه‌ گونه‌ای‌ كه‌ هم‌ مصلحت‌ خود و هم‌ مصلحت‌ جامعه‌ برآورده‌ شود. هر كارگری‌ حق‌ دارد از امنیت‌ و سلامت‌ و دیگر تامین‌های‌ اجتماعی‌ برخوردار باشد و نباید او را به‌ كاری‌ كه‌ توانش‌ را ندارد واداشت‌ یا او را به‌ كاری‌ اكراه‌ نمود یا از او بهره‌كشی‌ كرد یا به‌ او زیان‌ رساند و هر كارگری‌ بدون‌ فرق‌ میان‌ مرد و زن‌، حق‌ دارد كه‌ مزد عادلانه‌ در مقابل‌ كاری‌ كه‌ ارائه‌ می‌كند سریعاً دریافت‌ نماید و نیز حق‌ استفاده‌ از مرخصی‌ها و پاداش‌ها و ترفیعات‌ استحقاقی‌ را دارد و در عین‌ حال‌ موظف‌ است‌ كه‌ در كار خود اخلاص‌ و درستكاری‌ داشته‌ باشد و اگر كارگران‌ با كارفرمایان‌ اختلاف‌ پیدا كردند دولت‌ موظف‌ است‌ برای‌ حل‌ این‌ اختلاف‌ و از بین‌ بردن‌ ظلم‌ و اعاده‌ حق‌ و پایبندی‌ به‌ عدل‌ بدون‌ این‌ كه‌ بنفع‌ طرفی‌ عدول‌ كند، دخالت‌ نماید.

ماده‌ 14

انسان‌ حق‌ دارد، كسب‌ مشروع‌ بكند، بدون‌ احتكار و فریب‌ یا زیان‌ رساندن‌ به‌ خود یا دیگران‌. و ربا شدیداً ممنوع‌ می‌باشد.

ماده‌ 15

الف‌) هر انسانی‌ حق‌ مالك‌ شدن‌ از راه‌های‌ شرعی‌ را دارد و می‌تواند از حقوق‌ مالكیت‌ بگونه‌ای‌ كه‌ به‌ خود و یا دیگران‌ و یا جامعه‌ ضرر نرساند، برخوردار باشد و نمی‌توان‌ مالكیت‌ را از كسی‌ سلب‌ كرد مگر بنابر ضرورت‌ حفظ‌ منافع‌ عمومی‌ و در مقابل‌ پرداخت‌ غرامت‌ فوری‌ و عادلانه‌.

ب‌) مصادره‌ اموال‌ و ضبط‌ آنها ممنوع‌ است‌ مگر بر طبق‌ شرع‌.

ماده‌ 16

هر انسانی‌ حق‌ دارد از ثمره‌ دست‌آوردهای‌ عملی‌ و ادبی‌ یا هنری‌ یا تكنولوژیكی‌ خودسود ببرد، و حق‌ دارد از منافع‌ ادبی‌ و مالی‌ حاصله‌ از آن‌ حمایت‌ نماید، مشروط‌ بر این‌ كه‌ آن‌ دست‌آورد (اثر) مغایر با احكام‌ شریعت‌ نباشد.

ماده‌ 17

الف‌) هر انسانی‌ حق‌ دارد كه‌ در یك‌ محیط‌ پاك‌ از مفاسد و بیماری‌های‌ اخلاقی‌ بگونه‌ای‌ كه‌ بتواند در آن‌ خود را از لحاظ‌ معنوی‌ بسازد، زندگی‌ كند، جامعه‌ و دولت‌ موظف‌اند این‌ حق‌ را برای‌ او فراهم‌ كنند.

ب‌) دولت‌ و جامعه‌ موظف‌ اند كه‌ برای‌ هر انسانی‌ تأمین‌ بهداشتی‌ و اجتماعی‌ را از طریق‌ ایجاد مراكز عمومی‌ مورد نیاز برحسب‌ امكانات‌ موجود، فراهم‌ نمایند.

ج‌) دولت‌ مكلف‌ است‌ حق‌ هر انسانی‌ را در زندگی‌ شرافتمندانه‌ای‌ كه‌ بتواند از طریق‌ آن‌ مایحتاج‌ خود و خانواده‌اش‌ را برآورده‌ سازد و شامل‌ خوراك‌ و پوشاك‌ و مسكن‌ و آموزش‌ و درمان‌ و سایر نیازهای‌ اساسی‌ می‌شود تضمین‌ نماید.

ماده‌ 18

الف‌) هر انسانی‌ حق‌ دارد كه‌ نسبت‌ به‌ جان‌ و دین‌ و خانواده‌ و ناموس‌ و مال‌ خویش‌، در آسودگی‌ زندگی‌ كند.

ب‌) هر انسان‌ حق‌ دارد كه‌ در امور زندگی‌ خصوصی‌ خود (در مسكن‌ و خانواده‌ و مال‌ و ارتباطات‌) استقلال‌ داشته‌ باشد و جاسوسی‌ یا نظارت‌ بر او با مخدوش‌ كردن‌ حیثیت‌ او جایز نیست‌ و باید از او در مقابل‌ هر گونه‌ دخالت‌ زورگویانه‌ در این‌ شئون‌ حمایت‌ شود.

ج‌) مسكن‌ در هر حالی‌ حرمت‌ دارد و نباید بدون‌ اجازه‌ ساكنین‌ آن‌ یا بصورت‌ غیرمشروع‌ وارد آن‌ شد، و نباید آنرا خراب‌ یا مصادره‌ كرد یا ساكنینش‌ را آواره‌ نمود.

ماده‌ 19

الف‌) مردم‌ در برابر شرع‌ مساوی‌ هستند. در این‌ امر حاكم‌ و محكوم‌ نیز با هم‌ برابرند.

ب‌) مراجعه‌ و پناه‌ بردن‌ به‌ دادگاه‌ حقی‌ است‌ كه‌ برای‌ همه‌ تضمین‌ شده‌ است‌.

ج‌) مسئولیت‌ در اصل‌ شخصی‌ است‌.

د) هیچ‌ جرمی‌ یا مجازاتی‌ نیست‌ مگر به‌ موجب‌ احكام‌ شریعت‌.

ه‌) متهم‌، بی‌گناه‌ است‌ تا این‌ كه‌ محكومیتش‌ از راه‌ محاكمه‌ عادلانه‌ای‌ كه‌ همه‌ تضمین‌ها برای‌ دفاع‌ از او فراهم‌ باشد ثابت‌ گردد.

ماده‌ 20

دستگیری‌ یا محدود ساختن‌ آزادی‌ یا تبعید، یا مجازات‌ هر انسانی‌ جایز نیست‌ مگر به‌ مقتضای‌ شرع‌ و نباید او را شكنجه‌ بدنی‌ یا روحی‌ كرد یا با او بگونه‌ای‌ حقارت‌آمیز یا سخت‌، یا منافی‌ حیثیت‌ انسانی‌، رفتار كرد. همچنین‌ اجبار هر فردی‌ برای‌ آزمایشات‌ پزشكی‌ یا علمی‌ جایز نیست‌ مگر با رضایت‌ وی‌ و مشروط‌ بر این‌ كه‌ سلامتی‌ و زندگی‌ او به‌ مخاطره‌ نیفتد. همچنین‌ تدوین‌ قوانین‌ استثنایی‌ كه‌ به‌ قوه‌ اجرائیه‌ چنین‌ اجازه‌ای‌ را بدهد، نیز جایز نمی‌باشد.

ماده‌ 21

گروگان‌گیری‌ به‌ هر شكلی‌ و بخاطر هر هدفی‌، ممنوع‌ است‌.

ماده‌ 22

الف‌) هر انسانی‌ حق‌ دارد كه‌ نظر خود را به‌ هر شكلی‌ كه‌ مغایر با اصول‌ شرعی‌ نباشد آزادانه‌ بیان‌ دارد.

ب‌) هر انسانی‌ حق‌ دارد برای‌ خیر و نهی‌ از منكر بر طبق‌ ضوابط‌ شریعت‌ اسلامی‌ دعوت‌ كند.

ج‌) تبلیغات‌ یك‌ ضرورت‌ حیاتی‌ برای‌ جامعه‌ است‌ و سوء استفاده‌ و سوءاستعمال‌ آن‌ و حمله‌ به‌ مقدسات‌ و كرامت‌ انبیاء یا بكارگیری‌ هر چیزی‌ كه‌ منجر به‌ ایجاد اختلال‌ در ارزش‌ها یا متشتت‌ شدن‌ جامعه‌ یا زیان‌ یا متلاشی‌ شدن‌ اعتقاد شود، ممنوع‌ است‌.

د) برانگیختن‌ احساسات‌ قومی‌ یا مذهبی‌ و یا هر چیزی‌ كه‌ منجر به‌ برانگیختن‌ هر نوع‌ حس‌ تبعیض‌ نژادی‌ گردد، جایز نیست‌.

ماده‌ 23

الف‌) ولایت‌ امانتی‌ است‌ كه‌ استبداد یا سوءاستفاده‌ از آن‌ شدیداً ممنوع‌ می‌باشد، زیراكه‌ حقوق‌ اساسی‌ از این‌ راه‌ تضمین‌ می‌شود.

ب‌) هر انسانی‌ حق‌ دارد در اداره‌ امور عمومی‌ كشور خود بطور مستقیم‌ یا غیرمستقیم‌ شركت‌ نماید. همچنین‌ او می‌تواند پست‌های‌ عمومی‌ را بر طبق‌ احكام‌ شریعت‌ متصدی‌ شود.

ماده‌ 24

كلیه‌ حقوق‌ و آزادی‌های‌ مذكور در این‌ سند، مشروط‌ به‌ مطابقت‌ با احكام‌ شریعت‌ اسلامی‌ می‌باشد.

ماده‌ 25

شریعت‌ اسلامی‌ تنها مرجع‌ برای‌ تفسیر یا توضیح‌ هر ماده‌ از مواد این‌ اعلامیه‌ می‌باشد




:: مرتبط با: فرهنگی و اجتماعی ,
ن : مصطفی شاهین زاده
ت : دوشنبه 6 تیر 1390
 
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
برچسب ها
امكانات جانبی
داستان روزانه
داستان کوتاه روزانه